Mam na imię Paulina. Od pewnego czasu interesuję się domowym wypiekiem chleba.

Obsługiwane przez usługę Blogger.
RSS

Chlebek na śniadanie.

Dzień dobry Wszystkim.

Wreszcie zawitało do mnie słoneczko. Aż miło usiąść w fotelu i wygrzewać się w jego promieniach :) Jeszcze tylko niech śnieg zniknie i będzie prawdziwa wiosna. 
Dzisiaj, mam dla Was propozycję bardzo prostego chlebka. Może on nie wygląda tak pięknie jak z piekarni, ale jest własnoręcznie zrobiony. Chyba w tym jest właśnie jego urok :) I moja satysfakcja, że udało się go zrobić. Tym bardziej, że dopiero zaczynam z domową piekarnią. 

Składniki na chlebek:
*600 g. mąki pszennej, najlepiej chlebowej (jednak na zwykłej pszennej też jest dobry). 
można zmieszać dwa rodzaje mąki. Ja dodałam 500 g takiej zwykłej pszennej i 100 g mąki z grubo  zmielonego pełnego ziarna pszenicy. 
* torebka suchych drożdży (mogą być też świeże) 
* dwie płaskie łyżeczki soli
* 400 ml

Pieczenie:
w piekarniku przez 10 minut na 230 stopni, następnie zmniejszamy do 200 stopni i pieczemy przez około godziny. (czas pieczenia jest uzależniony od rodzaju piekarnika i u każdego może być inny). 

Ja na początek przygotowałam zaczyn z drożdży, wody, łyżeczki cukru i trzech łyżek mąki. Ma wyjść taka "papka". Odstawiłam to do wyrośnięcia na kilka minut w ciepłe miejsce. 



Tak wygląda zaczyn po wyrośnięciu. Widać jak pracuje. 

W misce wymieszać mąkę z solą. Jeśli ktoś nie robi zaczynu to także suszone drożdże. 


Następnie dodać wodę i zaczyn. Wyrobić elastyczne ciasto. Nie powinno się kleić do rąk. Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około godziny. Lub do czasu aż nie podwoi swojej objętości. 

Z lewej strony ciasto po wyrobieniu.
Z prawej ciasto po wyrośnięciu.







Kiedy mamy wyrośnięte ciasto rozwałkujemy go i zwijamy w kształt bochenka. Ja to robię zwijając po trochu do środka i dociskając. Wtedy chlebek jest zwarty. 
Gotowy bochenek układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia zlepieniem do dołu i odstawiamy na pół godziny do wyrośnięcia. 
Następnie wstawiamy do piekarnika i pieczemy. Dobrze jest wrzucić kilka kostek lodu na spód piekarnika lub spryskać spryskiwaczem z wodą. Dzięki temu chlebek jest bardziej miękki. 
Gotowy chlebek jest bardzo miękki w środku a skórka jest chrupiąca. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komentarze:

Prześlij komentarz